Jernbanedirektoratet Jernbanemagasinet Arkiv Legger opp til mer gods på bane
Arctic Rail ekspress ved Bjørnfjell

Legger opp til mer gods på bane

Bane NOR og Jernbanedirektoratet legger opp til at enda mer gods kan gå på bane mellom nord og sør. Nordlandsbanen har hatt en dobling av godstrafikken de siste fem årene, og både der og mellom Oslo og Narvik gjennom Sverige er etterspørselen etter mer gods på bane i stadig vekst.

Foto: Njål Svingheim

– På oppdrag fra Jernbanedirektoratet har Bane NOR laget en utredning for økt kapasitet på Ofotbanen, forteller prosjektsjef Simen Grenersen og prosjektleder Tor Gunnar Pedersen i Bane NOR i Narvik. Bakteppet er arbeidet med neste Nasjonal transportplan og ønsket om å styrke godstrafikken på jernbane.

– Det er særlig innenfor persontrafikken i og ved de store byene og i godstrafikken på de lange strekningene at jernbanen kan bety en forskjell i klima- og miljøsammenheng. I tillegg er det økende bevissthet rundt jernbanens som fortrukken transportform hos vare-eiere og speditører, både for transport av dagligvarer og forbruksartikler nordover og for fersk fisk sørover.

– Det fine ved dette er at vi dermed oppnår en god retningsbalanse i trafikken, i tillegg til miljø- og trafikksikkerhetsgevinsten, sier Bane NORs godsdirektør Oscar Stenstrøm.

Langsiktighet trass i tilbakeslag

Selv om det etter bruddet ved Randkleiv bru på Dovrebanen er store utfordringer i godstrafikken inntil dette er utbedret, fortsetter det langsiktige arbeidet for gods på bane. -Det er klart at det er et solid tilbakeslag for oss det som skjedde på Dovrebanen, sier Erik Fure som jobber i Bane NOR med godstrafikken.

Bruddet på Dovrebanen illustrerer tydelig hvor sårbare vi er, og samtidig behovet for å tenke på både Dovre- og Rørosbanen når vi skal legge til rette for mer gods på bane. Omkjøringsmuligheter er det ikke så mange av på det norske jernbanenettet, men mellom Oslo og Trondheim har vi heldigvis to baner og ved å utvikle begge banene med flere og lengre kryssingsspor kan vi sikre mulighetene for mer gods på bane. Også Meråkerbanen blir mer aktuell i denne sammenhengen, når den nå blir elektrifisert og klar i slutten av 2024.

Horisontalen på OfotbanenFoto: Njål Svingheim
Flere kryssingsspor er avgjørende for å kunne kjøre flere tog. Her ved Horisontalen på Ofotbanen planlegges det et nytt kryssingsspor. Et sørgående godstog Narvik – Oslo passerer høyt over fjordarmen Rombaken.

Effektpakke kombigods

I innspillet fra Jernbanedirektoratet og Bane NOR til neste Nasjonal transportplan er godskorridoren Alnabru – Narvik foreslått prioritert for tilrettelegging for flere tog. Planen er at det på sikt skal bli mulig å kjøre hele seks togpar av 740 meters lengde daglig mellom Oslo og Narvik. Dette vil bety mer enn en dobling i forhold til i dag. På Kongsvingerbanen vil dette bety bygging av et planlagt nytt kryssingsspor ved Bodung sør for Årnes, samt forlengelse og flytting av kryssingsporet ved Galterud vest for Kongsvinger. I tillegg legges det opp til sporforbedringer, oppgradering av sporveksler til høyere hastighet og tiltak på Fetsund bru.

Ofotbanen og Narvik

Terminalen i Narvik er utvidet, og videre utvikling er i gang. Dette er også del av effektpakken for kombigods Oslo-Narvik. Høsten 2022 ble kapasiteten på terminalen økt med 50% slik at den kan ta imot ett godstog i timen på det mest hektiske. Det er satt i gang arbeid med reguleringsplan for å utvide og utvikle terminalområdet i Narvik enda mer.

– Målet med kapasitetsutvidelsen på Ofotbanen er at vi skal nå en kapasitet på 66 tog i døgnet, sier prosjektsjef Simen Grenersen i Narvik. På oppdrag for Jernbanedirektoratet laget Bane NOR en utredning av økt kapasitet på Ofotbanen. Bakteppet er prognosene som tilsier en slik økende etterspørsel fram mot 2040. Som kjent er bokstavelig talt hovedtyngden av trafikken på Ofotbanen de lange og tunge malmtogene. Men banen inngår som et svært viktig ledd i vareforsyningen av Nord-Norge og i sjømattransporten ut fra landsdelen. Dermed må det mer kapasitet til i framtida.

Simen Grenersen og Tor Gunnar Pedersen Foto: Njål Svingheim
Simen Grenersen (th) er prosjektsjef i Bane NORs område nord, Tor Gunnar Pedersen er prosjektleder.

Fire større tiltak, -og ett som er full gang

Simen Grenersen peker og forklarer på store kart. Selv om Ofotbanen på sine drøye 42 kilometer fra Narvik havn til Riksgrensen har fem lange kryssingsspor, så er det fortsatt avsnitt som mangler muligheter for at to tog kan møtes, og som dermed er begrensende for kapasiteten.

– Både mellom Rombak og Katterat og mellom Katterat og Bjørnfjell er det svært ønskelig å få på plass kryssingsmuligheter, forklarer Grenersen. I tillegg til to nye kryssingsspor omfatter planen å oppgradere banen til 32,5 tonns aksellast og å bygge en mellomplattform på Katterat stasjon. Tiltakene er prioritert gjennomført slik:

Søsterbekk kryssingsspor

Søsterbekk ligger midt mellom stasjonene Katterat og Bjørnfjell og planen er et kryssingsspor med en effektiv lengde på 900 meter. Det nye kryssingsporet vil innebære å bygge en ny bru ved siden dagens bru i Norddalen ved Søsterbekk holdeplass, og utvide jernbanetraseen videre nordøstover til Haugfjell tidligere holdeplass. Her er planen å starte forberedende arbeider i 2025 med ferdigstillelse i 2027.