Her får du en oversikt over siste nyhetssaker og magasinsaker fra Jernbanedirektoratet.
I 2028 innføres det nye regiontogtilbudet mellom Drammen/Oslo S og Oslo lufthavn. Togtilbudet blir vesentlig bedre for arbeids- og fritidsreisende i det sentrale Østlandsområdet, med flere avganger og høyere kapasitet på jernbanenettet.
Norske tog og togprodusenten Stadler har kommet fram til løsninger som gir bedre tilgjengelighet for passasjerer som bruker rullestol. Etter planen vil de første togene bli tatt i bruk på Bergensbanen sommeren 2027.
Jernbanedirektoratet og Bane NOR anbefaler fire hovedprioriteringer i neste NTP: å styrke tilbudet rundt de store byene, å styrke kapasiteten for godstransport på lengre strekninger, å fullføre igangsatt tilbudsutvikling og å bevilge betydelig mer til vedlikehold og fornyelse av dagens infrastruktur.
Mens persontrafikken er innstilt Arna – Bergen i åtte uker i høst pågår et heftig puslespill på Bergen stasjon og på det nye dobbeltsporet. 7000 aktiviteter i en nøye planlagt rekkefølge skal på plass. 10.desember går togene igjen, og til våren blir det store tilbudsforbedringer.
Det første skadde bruspennet til Randklev bru ved Ringebu vart løfta på land måndag 30.oktober. Brua fekk store skadar under flaumen i august og dei skadde delane blir løfta på land for å vurdera om dei kan brukast på nytt etter at brufundamentet er bygd opp igjen.
23.oktober ble det nye dobbeltsporet gjennom Eidsvoll offisielt åpnet. 13,5 kilometer ny jernbane er bygget dermed er en stor flaskehals i togtrafikken fjernet og sammenhengende dobbeltspor fra Oslo S til sør i Stange har blitt virkelighet. Det nye anlegget åpnet til avtalt tid og godt over en milliard under styringsrammen for prosjektet.