Onrail har tatt over for Green Cargo
Etter at Green Cargo la ned godstrafikken sin innenlands i Norge, er det Onrail som har tatt over det meste av deres tidligere ruter. Det har betydd mye arbeid på kort tid.
-Fra vi ble kjent med dette i fjor høst til vi nå er i full trafikk på alle hovedstrekningene, gikk det tre måneder, forteller Henning Aandal, gründer og administrerende direktør i Onrail. Av flere årsaker har det svenske godstogselskapet Green Cargo valgt å avvikle sin innenlands godstrafikk i Norge fra 1. februar i år. Fra samme dato tok Onrail over det meste av trafikken.
For få måneder siden hadde selskapet 10-12 ansatte og nå teller de 70-80 personer. De aller fleste er lokførere eller terminalarbeidere. Administrasjonen holdes på et minimum. -Skal vi få dette til å gå rundt, er vi fortsatt avhengige av å ta med oss den samme innstillingen vi har hatt hele tiden. Vi må ha litt pionerånd, smiler Aandal, som selv er både lokfører og økonom.
Tok over Onrail startet opp med godstog mellom Oslo (Alnabru) og Åndalsnes i april 2021. Da var det flere år siden godstrafikken ble innstilt på Raumabanen etter at først CargoNet og senere også Green Cargo hadde gitt opp å få lønnsomhet i denne trafikken. -Det er ingen gullgruve, men vi har klart å få på plass et opplegg på Raumabanen som vi er fornøyde med. Nå får vi flere bein å stå på og det vil også styrke Raumabanen, sier Henning Aandal. Det er store volumer selskapet nå har overtatt ansvaret for å beholde på sporet. Fra 1.februar kjører Onrail daglige tog til Trondheim og Stavanger (Orstad), og hele tre ganger i døgnet til og fra Bergen. -Bergensbanen er den strekningen med størst potensiale for oss. Det er store volum mellom landets to største byer, og konkurransen fra veitrafikken er ikke like hard på grunn av lengre kjøretid og krevende værforhold i store deler av året. I tillegg fortsetter vi med det daglige toget mellom Alnabru og Åndalsnes som før. Ja, Åndalsnes-toget er nesten som en liten maskot for oss. Det var der det hele startet, sier en blid Aandal. I tillegg til de raske kombitogene mellom landsdelene har Onrail også tatt over et vognlasttog til og fra Hønefoss som kjøres to-tre ganger i uka, og et kipptog med bildeler til Møllers anlegg på Lillestrøm. Noe av godset som går i togene til Onrail kommer til Alnabru med tog fra Sverige som Green Cargo fortsatt kjører.
Stri strøm av lastebiler Alnabruterminalen er som kjent ikke optimal som kombiterminal, fordi den egentlig er bygget som en terminal for vognlast. -For å unngå å oppta unødvendig plass på terminalen laster vi det meste direkte fra bil over på godsvognene, forteller Henning Aandal. Når det nærmer seg avgangstid, er det temmelig hektisk. Lastefristen er 50 minutter før avgang og nå er det en times tid til neste avgang mot Bergen, sier togdriftsleder Torbjørn Solberg. En stri strøm av lastebiler og vogntog køer seg inn til togstammen der kjempetruckene til Onrail løfter hengere og containere over på toget. Til Bergen kjører Onrail på tidlig ettermiddag (13.23), sen ettermiddag (16.48) og på kvelden (21.13). Det er også kveldsavganger til Stavanger, Trondheim og Åndalsnes, i tillegg til at selskapet har påtatt seg terminaltjenester for både for togene til Green Cargo og Schenker-toget til og fra Narvik. Vi skal selvsagt heller ikke glemme kombitogene til storebror CargoNet som sammen med Onrail gjør at togets andel av kombitransportene mellom landsdelene holder seg høy.
Unngikk tusenvis av nye vogntog på veg Da Green Cargo sist høst varslet at de ville legge ned i Norge, oppsto det en bekymring for at en stor del av godstrafikken på bane ville forsvinne over til vei, med tusenvis av nye vogntog i trafikk mellom landsdelene. Onrail hadde fra før av planer for å utvide sin virksomhet og hadde allerede bestilt nye lokomotiver. -Allerede til våren får vi levert våre første helt nye lok, sier togdriftsleder Torbjørn Solberg. Han kommer selv fra Green Cargo og gleder seg stort til å få de nye lokomotivene. De nye lokene er av typen Eurodual fra Stadler. Det er hybrid-lok som kjører elektrisk over alt der det er kontaktledning, mens de også kan kjøres på diesel inn og ut av terminaler og sidespor som ikke er elektrifisert. -De nye lokomotivene våre vil kunne trekke lengre og tyngre tog, samtidig som de bruker mindre strøm. Det betyr bedre økonomi, og vi får i tillegg et bedre arbeidsmiljø for lokførerne, sier han. Inntil videre kjøres de nye togrutene med innleide svenske lok av typen RC4, robuste lok som tilsvarer de norske El 16. Da Bane NOR omfordelte Green Cargo sine ruter for kombitog på hovedstrekningene, tok OnRail over fem av de sju rutene, mens CargoNet overtok to siste.
Uventet effekt -Det at vi kunne stille med både lokomotiver og vogner på kort varsel var svært viktig for Bane NOR da de skulle tildele ruteleiene vi hadde søkt på. Bane NOR var opptatt av at godstrafikken i størst mulig grad skulle videreføres på jernbane, og der stilte vi i Onrail sterkt, forteller Aandal. Bekymringen var at dersom kundene til Green Cargo måtte inngå nye kontrakter med transportører på vei, ville det bli vanskelig å få disse tilbake på jernbane igjen senere. Det at Onrail nå kjører på flere strekninger er også i ferd med å gi en litt uventet synergieffekt for selskapet. -Vi har allerede fått transporter på strekninger vi ikke helt hadde sett for oss, som for eksempel fra Åndalsnes til Bergen, illustrerer Aandal.
Store kunder Onrail har fått på plass kontrakter med flere store transportbrukere. -Vi har store kunder som DB Schenker, Post Nord, Bama og Rema 1000, men også flere andre som ønsker å bruke jernbane og miljøvennlig godstransport, sier Aandal.
Slik det er nå så må de si nei til forespørsler innimellom av kapasitetshensyn. -Det ønsker vi jo ikke, så derfor ser vi også fram til å få nye lok slik at togene våre kan bli lengre. Det er en gevinst for både oss og ikke minst for miljø og trafikksikkerhet, sier godstog-gründeren.