Turen i regi av Norsk jernbanemuseum med to legendariske Di3-lokomotiv og «stålvognstoget» nådde aldri Bodø. Men ekstremværet i januar stanset ikke et sterkt ønske blant charter-deltakerne om reprise.
I høst er det 100 år siden Drammenbanen ble elektrifisert, som den første statlige banen i Norge. Tidligere Bane Energi-arbeider Magne Tveit har gravd seg ned i historien til den første kraftstasjonen som ble bygget for å forsyne togene.
Det er i dag lett å tenke seg at det var mobilitet for mennesker som lå bak de første ønskene om å bygge ut jernbane, men det stemmer ikke. Det var frakt av gods som var det store behovet på 1800-tallet i Norge. Å reise var noe folk i liten grad drev med på den tiden.
Mye folk, kø, korpsmusikk og solskinn sørget for et strålende flott 125-års-jubileum for Norsk jernbanemuseum på Hamar.
Det er en nær sammenheng mellom jernbanens Narvesen-kiosker, nordmenns hang til avislesing og ytringsfriheten.
Alle monarki i Europa har hatt eigne kongevogner, og i nokre tilfelle heile kongetog. I Noreg fekk vi for første gang ei kongevogn til opninga av Kongsvingerbanen 1862. Dagens kongefamilie køyrer i ei kongevogn som blei tatt i bruk i 1994.
Dei bruker tallause timar av fritida si på å ta vare på jernbanehistoria. Tilbake får dei kameratskap, utvikling av seg sjølv og gleda ved å glede andre.
Norsk jernbanemuseum er et av verdens eldste jernbanemuseer og har mye å være stolt av. I september fylte attraksjonen 125 år, og i sommer åpnet jubileumsutstillingen som forteller museets egen historie. Men den store feiringen måtte utsettes til 2022.
Der jernbane med damplokomotiv ein gong gjekk, kan vi sykle på opplevingsferd i Setesdalen. Vi kan møte soga om ein nedlagt jernbane, og oppleve den mangfaldige kulturen i vakre Setesdalen.
Det ble en flott fest for både gjester og folk langs banen over Dovre da 100-årsjubileet ble markert 17. og 18. september. H.K.H. kronprins Haakon var med jubileumstoget til Hjerkinn og la i sin tale vekt på Dovrebanens betydning gjennom 100 år, og hva den fortsatt betyr for nasjonen.
I september fyller Dovrebanen 100 år. Det vil bli grundig feiret med både folkefest og faglig seminar som peker framover. Jubileumstoget er selvsagt dampdrevet, og fylt med inviterte gjester.