Mens persontrafikken er innstilt Arna – Bergen i åtte uker i høst pågår et heftig puslespill på Bergen stasjon og på det nye dobbeltsporet. 7000 aktiviteter i en nøye planlagt rekkefølge skal på plass. 10.desember går togene igjen, og til våren blir det store tilbudsforbedringer.
Det første skadde bruspennet til Randklev bru ved Ringebu vart løfta på land måndag 30.oktober. Brua fekk store skadar under flaumen i august og dei skadde delane blir løfta på land for å vurdera om dei kan brukast på nytt etter at brufundamentet er bygd opp igjen.
23.oktober ble det nye dobbeltsporet gjennom Eidsvoll offisielt åpnet. 13,5 kilometer ny jernbane er bygget dermed er en stor flaskehals i togtrafikken fjernet og sammenhengende dobbeltspor fra Oslo S til sør i Stange har blitt virkelighet. Det nye anlegget åpnet til avtalt tid og godt over en milliard under styringsrammen for prosjektet.
Etter at Randklev bru på Dovrebanen kollapsa under storflaumen midt i august, har delar av Dovrebanen vore stengt for trafikk. Bane NOR undersøkjer no alle moglegheiter for å erstatte Randklev bru over Lågen ved Ringebu. Så mykje godstrafikk som mogleg er overført til Rørosbanen.
Bane NOR og Jernbanedirektoratet legger opp til at enda mer gods kan gå på bane mellom nord og sør. Nordlandsbanen har hatt en dobling av godstrafikken de siste fem årene, og både der og mellom Oslo og Narvik gjennom Sverige er etterspørselen etter mer gods på bane i stadig vekst.
Noregs nest største godsterminal har fått dobla kapasiteten og blir no utsleppsfri. Det bidreg til å gjera gods på bane endå meir miljøvennleg. Terminalen har gjennomgått ei omfattande ombygging over fleire år. Heile anlegget er utført medan terminalen har vore i full drift, og sist i august var det offisiell opning.
I Trøndelag pågår arbeidene med elektrifisering for fullt. Innen utgangen av året skal kontaktledningen være strukket til Stjørdal, og i desember neste år kan det kjøres elektrisk over grensen. 120 kilometer jernbane er da elektrifisert. Det åpner nye muligheter.
For 41 år siden ble sporanlegget på den da nye Oslo Sentralstasjon fullført. Denne sommeren fullføres den største utvidelsen av anlegget siden stasjonen ble åpnet. I sommer kobles fem nye spor fra Follobanen og Østfoldbanen sammen på Oslo S.
Da Follobanen måtte stenges ble gode råd dyre for Vy. Det var laget såkalte aksjonskort for å kunne håndtere korte avvikssituasjoner, men plutselig ble det nødvendig å lage en helt ny ruteplan, under helt nye forutsetninger. Her er historien om å lage en ny ruteplan for en av våre mest trafikkerte togstrekninger på rekordtid.
Det har vært en senhøst og vinter preget av for lav punktlighet, for mange innstillinger og av flere større avvik i togtrafikken. Direktør for Drift og teknologi i Bane NOR, Sverre Kjenne, erkjenner at dette har vært for dårlig.
Tålmodigheten til pendlere og godskunder har blitt satt på harde prøver de siste månedene. Feil med infrastrukturen har ført til stengte banestrekninger, innstilte togavganger og gjentatte forsinkelser.
Etter omfattende arbeider med feilsøking, feilretting og testkjøringer ble Follobanen gjenåpnet for trafikk søndag 5.mars. Fra samme dato kunne den opprinnelige ruteplanen for hele Østfoldbanen tas i bruk.